Pobierz instrukcję obsługi deski SUP (PDF) Pobierz instrukcję pędnika (PDF)
Słownik pojęć
Bom – „uchwyt” do sterowania żaglem, składający się z 2 poręczy wykonanych z rur aluminiowych lub węglowych połączonych przy pomocy łącznika przedniego umożliwiającego mocowanie bomu do masztu oraz przedłużki pozwalającej na regulację jego długości. Przedłużka zakończona jest łącznikiem tylnym służącym do mocowania żagla
Nok bomu– tylna końcówka bomu, umożliwiająca połączenie z rogiem szotowym żagla
Głowica bomu– przednia część bomu wyposażona w klamrę, służąca do mocowania go do masztu
Maszt – rura z tworzywa sztucznego lub metalu służąca do mocowania żagla
Kieszeń masztowa – materiałowa kieszeń przyszyta wzdłuż liku przedniego do mocowania masztu
Fał – ogólna nazwa lin służących do podnoszenia ruchomych elementów ożaglowania, omasztowania i innych
Fał startowy – elastyczna lina służąca do wyciągania żagla z wody
Paleta – specjalny łącznik między żaglem a deską, wkręcamy go w insert znajdujący się na górnym pokładzie windsupa
Stopa masztu – element łączący dolną część masztu z paletą przymocowaną do winduspa. Bywa też nazywana piętą masztu. Wyposażona jest w bloczek, knagę oraz linkę służącą do napięcia żagla wzdłuż masztu.
Róg szotowy - boczny róg żagla wyposażony w remizkę, umożliwiającą połączenie linką szotową z nokiem bomu.
Róg halsowy – dolny róg żagla wyposażony w remizkę, umożliwiającą połączenie linki halsowej ze stopą masztu
Top / róg topowy – górny (szczytowy) róg pędnika
Lik przedni – przednia krawędź żagla pomiędzy rogiem halsowym a topem
Lik wolny – tylnia krawędź żagla
Lik dolny – dolna krawędź żagla pomiędzy rogiem szotowym i halsowym
Bryt – powierzchnia żagla między dwoma listwami. Może być wykonana z monofilmu lub dakrona
Listwa – specjalne usztywnienie żagla wsuwane do kieszeni listwowej
Miecz – dodatkowy statecznik mocowany na środku deski
Strap/Footstrap – uchwyt pozwalający na wsunięcie do niego stopy i trzymanie ich tam podczas pływania
Remizka – "oczko do żagla", specjalna kształtka metalowa lub plastikowa, zabezpieczająca brzeg otworu w żaglu przed przecieraniem tkaniny przez linę przechodzącą przez ten otwór.
Taklowanie– łączenie ze sobą części składowych pędnika
Trymowanie – ustawianie i regulacja poszczególnych części pędnika służące uzyskaniu najbardziej optymalnego jego kształtu, dopasowanego do warunków pogodowych, budowy ciała żeglarza oraz jego umiejętności. Dokonywane jest za pomocą napięcia linek regulacyjnych (np. fałów), listew, długości i wysokości mocowania bomu itp.
Taklowanie pędnika
1. Wyciągamy maszt z pokrowca i dokładnie go czyścimy zwracając szczególną uwagę na powierzchnie, które będą się łączyć.
2. Gdy maszt stanowi już jedną całość oklejamy miejsca styku elementów szeroką taśmą wodoodporną. Dzięki temu ochronimy je przed zanieczyszczeniami.
3. Usuwamy wszelkie zanieczyszczenia z przedłużki i dolnej wewnętrznej części masztu.
4. Wyciągamy żagiel z pokrowca. Rozwijamy go na delikatnym, wcześniej sprawdzonym i oczyszczonym podłożu (np. na trawie lub kocu na plaży). Uchroni to materiał przed uszkodzeniem mechanicznym. Kieszeń masztową najlepiej skierować w stronę wiatru.
5. Wsuwamy maszt od dołu w kieszeń masztową. W trakcie tej czynności zwracamy uwagę, by wszystkie listwy znajdowały się po tej samej stronie.
6. Montujemy przedłużkę i stopę masztu (obie wcześniej dokładnie wyczyszczone).
7. Zakładamy linkę halsową. Uwaga! Musimy to zrobić tak by nie krzyżowała się między rogiem halsowym żagla a bloczkami stopy masztu. W innym razie będziemy mieć problem z naciągnięciem żagla.
Wszystkie linki, które będziemy mocować dobrze zabezpieczyć na końcu np. węzłem ósemką, żeby nie „uciekły” nam w trakcie pracy.
8. Naciągamy przedni lik żagla za pomocą linki halsowej w ten sposób, by pionowy szew między brytami biegnący od topu do rogu halsowego był napięty. Linki naciągamy oburącz w pozycji siedzącej opierając się stopą o stopę masztu.
Aby uniknąć uszkodzenia rąk najlepiej owinąć linki wokół np. kawałka drewna, śrubokrętu czy użyć specjalnego uchwytu do trymowania.
9. Wpinamy przegub do stopy masztu i stawiamy pędnik do pionu, by ustalić miejsce mocowania bomu na maszcie. Powinno ono znajdować się pomiędzy górną częścią mostka a szyją żeglarza. Dla początkujących osób optymalna wysokość bomu znajduje się na wysokości barków. Oznaczamy to miejsce.
10. Odkładamy żagiel na płasko, wsuwamy bom od dolnej części pędnika i zapinamy klamrę łącznika przedniego we wcześniej ustalonym i oznaczonym miejscu.
11. Przywiązujemy róg szotowy żagla do tylnego łącznika bomu za pomocą linki szotowej.
12. Sprawdzamy czy maszt jest poprawnie osadzony przed ostatecznym napięciem żagla.
13. Jeżeli listwy nie były uprzednio włożone do kieszeni, to wsuwamy je (pamiętaj, że wkładamy je zawsze cieńszym końcem w kierunku masztu) oraz napinamy ich regulację. Dzięki temu zlikwidujemy pionowe zmarszczki na żaglu.
14. Dokonujemy ostatecznej regulacji naciągu żagla wzdłuż masztu. Im większa siła wiatru tym mocniej wybieramy linkę halsową.
Po ustawieniu naciągu róg halsowy powinien znajdować się przy stopie masztu. Jeżeli nie da się go dociągnąć do stopy musimy dostosować długość masztu za pomocą specjalnej przedłużki.
15. Wykonujemy regulację naciągu żagla wzdłuż bomu. Przywiązujemy róg szotowy żagla do bomu (wcześniej jego długość ustawiamy za pomocą przedłużki) w ten sposób, by róg żagla dochodził do tylnego łącznika.
Po ustawieniu naciągu żagla wzdłuż bomu róg szotowy powinien znajdować się bezpośrednio przy tylnym łączniku. Jeżeli jest od niego oddalony lub bom jest za krótki musimy wyciągnąć odpowiednio jego przedłużkę i wtedy dokonać regulacji.
16. Jeżeli wcześniej tego nie zrobiliśmy mocujemy fał startowy. Górny koniec montujemy na bomie i przywiązujemy, a jego dolną część zakładamy na stopę masztu. Zwróć uwagę na odpowiednią długość fału. Powinien mieć taki wymiar, żeby po pociągnięciu za środek, między jego górną i dolną połową powstawał kąt prosty.
Roztaklowanie pędnika
Przygotowanie deski WindSUP