Wybieramy pompowany ponton i silnik

Dzięki nowoczesnej technologii, dzisiejsze pontony są bardziej niezawodne, trwalsze, łatwiejsze do przechowywania i szybsze niż kiedykolwiek wcześniej.

Ogromną zaletą pompowanych pontonów jest możliwość ich łatwego przechowywania. Nie ma praktycznie żadnej innej pełnowymiarowej jednostki, którą można zabrać na wodę zapakowaną do bagażnika samochodu. Jednak możliwości ich wykorzystania są niemal nieograniczone. Wycieczki, transport na zakotwiczony jacht, transport przyjaciół i materiałów, wędkowanie lub po prostu wylegiwanie się na wodzie.

Wybór pompowanych łodzi jest ogromny i każdy może znaleźć dokładnie taki typ, który najbardziej mu odpowiada. Większość oferowanych przez nas łodzi należy do kategorii CE: C - morskie lub D - śródlądowe.

Postaramy się poprowadzić Cię przez proces wyboru, aby wybrany przez Ciebie ponton jak najlepiej odpowiadał Twoim potrzebom.

 

Jak si vybrat nafukovací člun a motor - elektrický nebo spalovací?

Jak si vybrat nafukovací člun a motor - elektrický nebo spalovací?

 

Wielkość

To pytanie jest bezpośrednio związane z oczekiwaną liczbą przewożonych osób lub wymaganiami dotyczącymi przewożenia różnych ładunków. Wybór rozmiaru będzie zależał na przykład od tego, czy będzie to ponton, który będzie przewozić Cię z dużego statku stojącego na kotwicy i przez większość czasu będziesz musiał trzymać go na jego pokładzie, gdzie docenisz jej niewielką wagę i mniejsze rozmiary.

Samotny wędkarz będzie miał nieco inne wymagania dotyczące wielkości pontonu niż na przykład duża rodzina. Dokonując wyboru, zawsze należy kierować się ładownością i wymiarami łódki.

 

Technologia

Kolejnym istotnym elementem przy wyborze jest zastosowana technologia, która określa:

  • możliwość składania,
  • szybkość montażu,
  • sztywność łodzi.

Większość dzisiejszych pontonów wykonana jest z PVC o gęstości materiału 850 - 1100 g/m2. Praktycznie wszystkie pontony są zgrzewane. Zapewnia to wytrzymałość i odporność na uszkodzenia mechaniczne i warunki atmosferyczne.

Wiele modeli ma kilka komór powietrznych, co zapewnia maksymalne bezpieczeństwo na wodzie. Duże burty zapewniają łodzi dużą stabilność, a rodzaj zastosowanej podłogi decyduje o jej sztywności.

 

Materiał podłogi

Konstrukcja podłogi najprostszych łodzi oparta jest na niskociśnieniowej podłodze - M-beam. Jest to najmniej zaawansowana klasa pontonów, które są przeznaczone głównie do celów rekreacyjnych. Łodzie te są zazwyczaj lekkie i bardzo przystępne cenowo. Wiosła są zwykle wystarczające do poruszania się po wodzie, można też zamontować silnik o bardzo małej mocy.

Klasę wyżej są pontony z pompowaną podłogą wysokociśnieniową, która nadaje jednostce znacznie większą sztywność oraz lepszą sterowność. Ich ogromną zaletą jest niewielka waga, prosty i szybki montaż oraz łatwość przechowywania.

Pompowana podłoga wysokociśnieniowa

Jak si vybrat nafukovací člun a motor - elektrický nebo spalovací?

Podłoga aluminiowa

Jak si vybrat nafukovací člun a motor - elektrický nebo spalovací?

 

Wysokociśnieniowa podłoga w technologii Drop-Stitch

DROP-STITCH składa się z dwóch pasm materiału PVC połączonych dużą liczbą równoległych włókien nylonowych. Technologia ta umożliwia pompowanie do wyższych ciśnień i utrzymuje precyzyjnie zdefiniowany kształt produktu. Zapewnia to pontonowi niezbędną sztywność.


Jak si vybrat nafukovací člun a motor - elektrický nebo spalovací?

 

W przypadku pontonów, które nie muszą być tak często pakowane, dobrym rozwiązaniem są solidne podłogi listwowe wykonane z aluminium lub wodoodpornej sklejki. Takie łodzie są bardziej wytrzymałe, sztywne i mogą przenosić większe obciążenia

- Podłoga laminowana jest kompromisem pomiędzy sztywnością, wagą i łatwością przechowywania. Zapewnia większą sztywność jednostki pływającej niż podłoga z PVC, jej waga jest rozsądna, a przechowywanie nie stanowi problemu dla użytkownika rekreacyjnego

- Drewniana składana podłoga - zwiększa trwałość i sztywność jednostki pływającej. Często ponton z taką podłogą może być używana do celów sportowych i w połączeniu z mocniejszym silnikiem. Podłoga jest wykonana z naturalnego materiału, dzięki czemu przyjemnie się po niej chodzi.

- Aluminiowa składana podłoga - zapewnia pontonowi trwałość, sztywność i dobre właściwości pławne. Jest to idealne rozwiązanie dla łodzi sportowych. Modele te bardzo często pozwalają na wyposażenie pontonu w mocniejszy silnik i nadają się do dłuższych i bardziej wymagających rejsów. Podłoga jest również bardzo wytrzymała i może wytrzymać transport cięższych i ostrzejszych przedmiotów. Dzięki wytrzymałości podłogi możliwe jest wygodne stanie w łodzi.

Katamarany z wysokociśnieniową podłogą DROP-STITCH

Pompowane katamarany to również ciekawe rozwiązanie, ponieważ zapewniają dużą przestrzeń ładunkową, w której można dobrze rozmieścić bagaż. Łatwo się też do nich wsiada i wysiada.

Wszystkie pontony wyposażone są w ławki, wiosła, stały panel (pawęż) do montażu silnika oraz zawór spustowy do odprowadzania wody. Niektóre pontony wyposażone są w namiot dziobowy o pompowanej konstrukcji (GLADIATOR ACTIVE), który bardzo dobrze chroni przed bryzgami wody.

 

Design

Różne zastosowania wymagają również różnych projektów łodzi. Wędkarze lub miłośnicy przyrody docenią dyskretną kolorystykę w połączeniu z funkcjonalnością. Osoby przebywające w miejscach, w których często można spotkać pływaków, surferów itp. potrzebują bardziej żywych kolorów. Można też zdecydować się na własne upodobania, np. wybrać ulubione kolory dopasowane do dużej łodzi.

 

Jak si vybrat nafukovací člun a motor - elektrický nebo spalovací?

Jak si vybrat nafukovací člun a motor - elektrický nebo spalovací?

 

Jaki silnik wybrać?

Wybór pontonu idzie w parze z wyborem odpowiedniego silnika zaburtowego, który znów zależy od warunków jego użytkowania. Obecnie do wyboru są nie tylko silniki spalinowe, ale także silniki elektryczne o podobnej mocy.

 

Silnik spalinowy

Konwencjonalny silnik spalinowy zapewnia bardzo solidne osiągi, a jego czas pracy zależy w zasadzie tylko od ilości paliwa na pokładzie łodzi. Nie bez znaczenia jest też ich stosunkowo niski koszt.

Wadą, zwłaszcza podczas transportu, jest to, że silnik jest wypełniony płynami eksploatacyjnymi - olejem i benzyną. Zwłaszcza podczas przewożenia w samochodzie mogą one wyciekać, a silnik ma swój niepowtarzalny „zapach”. Ponadto eksploatacja silników spalinowych, szczególnie w żegludze śródlądowej, jest mocno ograniczona.

 

Silnik elektryczny

Inaczej jest w przypadku silników elektrycznych, które są czyste, bezwonne i praktycznie przyjazne dla środowiska. Co więcej, można je transportować w dowolnej pozycji i bez ograniczeń. Nie wymagają one znaczącej konserwacji, a ich obsługa jest tak prosta i przyjazna dla użytkownika, jak to tylko możliwe. Silniki te są bardzo łatwe w manewrowaniu bez pracy na biegu jałowym z zatrzymanym śmigłem.

Wadą tego rozwiązania jest czas pracy zależny od pojemności akumulatora oraz stosunkowo długi czas ładowania, podczas którego silnik nie może być używany. W takim przypadku zalecamy, aby zawsze mieć pod ręką naładowaną baterię zapasową. Dużą zaletą jest niski poziom hałasu i mniejsze ograniczenia dotyczące ich działania wynikające z przepisów.

 

 

Porada:

Wybierając odpowiednią łódź, nie zapomnij pomyśleć o swoim komforcie i bezpieczeństwie. Z pewnością przydadzą się niezawodne silniki, wydajne pompki elektryczne, wysokiej jakości kamizelki ratunkowe i wiele innych akcesoriów.

 

 

 




PADDELT.DE - Paddelt mit uns in Deutschland und Österreich!
PADLUJTE.CZ - Pádlujte s námi v Česku a Slovensku!
PAGAIATE.IT - Pagaiate con noi in Italia!
WIOSLUJCIE.PL - Wiosłujcie z nami w Polsce!
PADDLEFASHION.com - Paddle with style

  • AQUA MARINA - deski SUP według marki
  • F2 - deski SUP według marki
  • GLADIATOR - deski SUP według marki
  • HYDRO FORCE - deski SUP według marki
  • BODY GLOVE - deski SUP według marki
  • SPINERA - deski SUP według marki
  • MOAI - deski SUP według marki
  • ZRAY - deski SUP według marki
  • SKIFFO - deski SUP według marki
  • WATTSUP - deski SUP według marki
  • COASTA - deski SUP według marki
  • STX - deski SUP według marki
  • AZTRON - deski SUP według marki
  • LOZEN - deski SUP według marki
  • AQUADESIGN - deski SUP według marki
  • ABSTRACT - deski SUP według marki
  • DELTA - deski SUP według marki
  • SIC MAUI - deski SUP według marki