Rurka tworząca korpus wiosła nazywana jest trzonkiem, masztem lub shaftem. Nadaje wiosłu główne właściwości jak waga, elastyczność, czy trwałość.
Materiałem trzonka w podstawowych konstrukcjach wioseł jest aluminium, które jest lekkie i łatwe do kształtowania. Niektórym osobom przeszkadza jednak fakt, że nie jest na tyle wytrzymałe co włókno węglowe (karbon), czy włókno szklane oraz, że ma mniejszą sztywność i może się uginać. Kolejną zauważalną wadą zastosowania aluminium jest jego temperatura w chłodne dni.
Znacznie lepsze są materiały kompozytowe - włókno szklane lub węglowe (carbon), które znacznie lepiej przenoszą energię wiosłowania, są lekkie i bardzo elastyczne. Nie tracą one znacząco energii i zachowują wysoką sztywność. Potrzebne jest też o wiele większa niż w przypadku aluminium siła nacisku do ich uszkodzenia (co ważne - w momencie kiedy zadziałamy na aluminium zbyt dużą siłą to ono się zegnie, natomiast włókno szklane lub węglowe pęknie - dobrze można to zaobserować w stelażach namiotów turystycznych).
Trzonek wiosła może być jednoczęściowy/stały (stosowany zwłaszcza przez profesjonalnych zawodników) - jedyną tutaj wadą jest jego nieporęczność w transporcie. Można znaleźć w sprzedaży także wiosła dwuczęściowe, ale najczęściej występującą wersją są modele trzyczęściowe, które są najbardziej kompaktowe. Trzonek często zwęża się przy uchwycie, co zwiększa komfort z korzystania.